Terug van Weggeweest - Reisverslag uit Beijing, China van Dorien Vries - WaarBenJij.nu Terug van Weggeweest - Reisverslag uit Beijing, China van Dorien Vries - WaarBenJij.nu

Terug van Weggeweest

Door: Dorien

Blijf op de hoogte en volg Dorien

30 Maart 2009 | China, Beijing

Ha lieve trouwe lezers!

Ik dacht, het wordt maar weer eens tijd om mijn oude, vertrouwde weblog van stal te halen, vooral omdat ik in Beijing ben!

Nu ik dit schrijf zit ik op het vliegveld, de 2 uur die me nog te wachten staan te overbruggen door dit stukje te schrijven.

Beijing. Ik ben weer terug in de stad waar ik een half jaar heb gewoond. Wat me vooral opvalt is dat Beijing niks veranderd is. Of in ieder geval mijn vertrouwde buurtje ligt er nog precies zo bij als toen ik het achter liet in de zomer van 2008. Als ik door de vertrouwde straat loop zie ik veel bekende gezichten: de kapper, de schoenmaker, het popcorn vrouwtje, de bakker en de fruitverkopers. Natuurlijk zijn er kleine verschillen en missende gezichten, maar over het algemeen voelt het alsof ik niet weg ben geweest.

Mijn Beijing-avontuur duurde 10 dagen, maar door de twee reisdagen zijn het er eigenlijk 8. Ik Ben vrijdag 20 maart vanuit Bristol (dorien.reisdagboek.net voor mijn engelse avonturen, hihi) op het vliegtuig gestapt, overgestapt op Paris Airport en 21 maart 12:00u aangekomen in Beijing. Die eerste dag bestond vooral uit het vechten tegen de jetlag en bijkletsen met Åsa, bij wie ik zou logeren. De rest van de week hebben we veel kleine uitjes gemaakt.

We zijn maandag gaan winkelen in YaShow, en ik heb enorm veel dvd’s gekocht. Dinsdag ben ik naar het olympisch stadion gegaan, want dat heb ik nooit ‘af’ gezien.
Het was erg groot en wijds opgezet, met een mooie promenade tussen het Olympisch vogelnest en het zwembad.
Woensdag zijn Åsa en ik naar 798 district gegaan, wat erg leuk was:
mooi weer en mooie kunst mooi gepresenteerd. 798 is namelijk in een oude fabriekshal, en geeft het gebied een soort verlaten dorps gevoel: je kan er dagen ronddwalen en steeds weer een nieuwe expositie ergens weggestopt in een hoekje vinden.
Die dinsdagavond zijn we met Mikael en Hanna naar de IKEA gegaan. Aangezien Åsa, Mikael, Hanna alledrie Zweeds zijn, voelde ik me nogal overweldigend in deze extreem Zweedse omgeving. :)
Donderdag was Åsa’s verjaardag, en dat hebben we groots gevierd met een heerlijk diner in een Libanees restaurant.

Het was ontzettend leuk om iedereen weer te zien, en het voelde helemaal niet alsof ik een half jaar heb ‘gemist’: ik viel er gelukkig weer heel gemakkelijk tussen.

Vrijdag zijn Mikael, Åsa en ik naar het oude zomer paleis gegaan. Ik had daar al wat over gelezen en plaatjes van gezien, en het werd aangeprezen als een westerse ruine (de plaatjes deden denken aan Griekse tempels). Dit zomerpaleis was gebouwd naar een westers ontwerp, en is verwoest in de 19e eeuw door een combinatie van Europese legers. (ja het staat me allemaal vaag bij, vandaar die vage termen). Moraal van het verhaal: dit zomer paleis is niet gerestaureerd zoals het nieuwe zomer paleis (wat echt mooi hersteld is in ‘oude ere’). Dit oude Zomer Paleis moet een herinneringspunt zijn voor het Chinese volk hoe vaak zij zijn geplunderd en overheerst door het westen (wat dus ook op elk informatiebordje staat).

Maar goed, wij dus op zoek naar die prachtige ruines, maar na uren rondgelopen te hebben, hebben we het niet gevonden. Alsnog was het een gezellig dagje, met veel geouwehoer en geslenter.
Het laatste weekend had Åsa nog haar verjaardagspartijtje met Zweedse taarten van de IKEA (heeeeerlijk). Zondag waren we beide een beetje moe en hebben we de dag doorgebracht met lekker bankhangen en filmpjes kijken.
En nu is het maandag, en zit ik in de Starbucks op het vliegveld. De taxireis naar het vliegveld gaf nog een leuk ‘gesprek’ met de taxichaffeur. Erg leuk om met handen en voeten (en oke, een heel klein beetje chinees) te praten, vooral omdat hij gewoon alles ging uitbeelden terwijl hij door het verkeer manouvreerde (denk aan “voetbal” uitbeelden, beide handen van het stuur en ‘schoppen’ uitbeelden). Hij wou me vooral laten weten dat hij Kluivert (of zoals hij het zei: Koe-Lie-Voe-Tuh...) geweldig vond.

Ik ben al door de douane gegaan, en hier in de Starbucks kan ik wel zeggen dat ik Beijing al heb verlaten.
Het was een super vakantie, en nu op naar Nederland! Tot snel lieve buurtjes, vrienden en familie!


  • 31 Maart 2009 - 17:31

    Anja Plat:

    Hoi Dorien, Gezellig om weer even te reageren op jouw site. Wat een bofkont ben je toch, dat je weer even naar china bent geweest. Je bent echt een wereld vrouw aan het worden, Ik hoorde dat je opgravingen in het noorden van nederland gaat doen, lijkt me erg boeiend. Leuk dat je dan een paar weken in Oranjewoud kunt blijven. We zien elkaar in Limburg,waar we allemaal heel veel zin in hebben.veel groeten van ons allemaal.
    Anja.

  • 31 Maart 2009 - 17:57

    Ida:

    Ni hao Dolly,Super zo'n reisverslag,je voelde je weer helemaal thuis,he? Ook ik vond het vogelnest- en 798-gebied heel interessant. Egbert en ik hebben hele leuke dagen bij Anniek in Tarragona gehad en ze verheugt zich op alle logees die nog komen,zoals Marleen en jij! Maar eerst lekker naar Oranjewoud,tot binnenkort.

  • 01 April 2009 - 14:59

    Loes:

    En zo vond Dorien haar plekjes over de hele wereld.
    -stukje verwijderd omdat ik lees dat Anja ook al zei dat je een wereldburger wordt!- Haha.
    Fijn dat je weer makkelijk met die vrienden om kon gaan ook.
    Heel veel liefs, :)
    Loes

  • 01 April 2009 - 19:12

    Helen:

    Lieve Dorien,
    Zojuist je verslag gelezen. Wat heb je weer veel meegemaakt! Echt geweldig.
    xxxHelen

  • 01 April 2009 - 20:53

    Harmke:

    Hé Dorien,
    Wat heerlijk om weer een reisverslag van je te lezen.Fijn dat het je zo goed bevallen is en dat het zo gezellig was.Misschien zien we elkaar zaterdagavond.En volgende week op naar Limburg.
    Liefs,
    Harmke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Maart 2009

Terug van Weggeweest

07 Augustus 2008

THUIS

13 Juli 2008

laatste berichtje vanuit Beijing

07 Juli 2008

coole Koreanen en koel kamperen

02 Juli 2008

van alles
Dorien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2822
Totaal aantal bezoekers 74602

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2007 - 15 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: