laatste berichtje vanuit Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Dorien Vries - WaarBenJij.nu laatste berichtje vanuit Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Dorien Vries - WaarBenJij.nu

laatste berichtje vanuit Beijing

Door: Dorien

Blijf op de hoogte en volg Dorien

13 Juli 2008 | China, Beijing

Dit is dan alweer mn laatste bericht vanuit Beijing. Ik kan wel allemaal dingen zeggen als: "goh, wat is de tijd toch omgevlogen" en "nounou, nu is het toch echt afgelopen" maar op dit moment voelt het nog helemaal niet alsof dit jaar al afgelopen is: ik zit er nog middenin voor mijn gevoel.

Deze week heb ik afwisselend plekken bezocht waar ik graag en vaak kom, en plekken waar ik nog nooit geweest ben. Zo ben ik nog naar Modern Art District 798 geweest. Dit is een oude fabriekshal die nu gebruikt wordt door vele verschillende kunstenaars om hun werk tentoon te stellen.

Dinsdag ben ik naar Mao Memorial Hall gegaan: de plek waar het lichaam van Mao opgebaard ligt en gratis aan iedereen tentoongesteld wordt. Of dat is wat de Partij beweert, er wordt echter ook beweerd dat het lichaam wat je kan bekijken een wassen replica is, omdat op het moment waarop Mao stierf de Chinezen geen methodes hadden om een lichaam te conserveren.
Ik vond het erg interessant om dit toch bekeken te hebben, of het nou echt of nep is: de sfeer die in dat Mausoleum hangt is bizar.
In het eerste vertrek is een groot beeld van Mao op een troon, waar veel Chinezen bloemen aan zijn voeten leggen. De wand achter dit grote beeld is beschilderd met een typisch Chinees landschap: leeg, groot en ruim, mistige bergen en een verre weidse horizon. Alsof Mao op zijn troon goedkeurend op de mensen neerkijkt die bloemen aan zijn voeten leggen en achter hem zijn China zich uitstrekt zover het oog rijkt.
Mao zelf (dat nemen we maar even aan) ligt in een grote glazen huis, op een granieten plaat met een rode Communistische vlag opgetrokken tot aan zijn kin. Je kan zijn gezicht zien, maar door de beveiligings mannetjes wordt je onverbiddelijk bevolen om in flink tempo langs Mao te lopen.
De laatste ruimte is een winkel waar je rode boekjes, borden met Mao's portret, foto's, badges, etc, kan kopen.
En binnen 15min stond ik dus weer buiten in het smog-zonnetje op het Plein van de Hemelse Vrede. Dit had ik niet willen missen.

Mijn favoriete buurtjes hier in Beijing zijn toch wel HouHai (een meer ten Noord-Westen van de Verboden Stad) en de buurt hier bij de Communication University of China. Hier probeer ik nog zoveel mogelijk van te genieten.

Gister zijn Fernanda en nog een boel studenten en ik naar het optreden van The Verse gegaan. Het was weer fantastisch! Dit is echt een reden om snel weer terug te komen ;)

Vandaag zijn Fernanda en ik naar TianJin gegaan: een stad 70 km ten Oosten van Beijing. Het is een havenstad, en tijdens de Olympische Spelen zal hier het voetballen worden gehouden. In de ochtend hebben we de trein genomen, en na een uurtje slapen reden we het perron in TianJin al op. We hebben de hele dag rondgelopen in de zon en verschrikkelijk hitte. Om 11:00u was het al 40 graden, en op het heetst van de dag was het 44 graden. We hebben de hele stad doorgelopen en doorgebust, en om 16:00u hebben we nog een middagdutje gedaan op de bank in de Starbucks (op de een of andere manier kan ik nu opeens overal en altijd slapen...erg chinees). Om 21:00u kwamen we weer terug in Beijing, na een vermoeiende dag in een stad waar het best leuk is, maar op dit moment veel te warm om dat te kunnen zien.

Morgen alle laatste dingetjes doen en dan dinsdag morgen naar het vliegveld! Nu moet het ook maar gebeuren, want ik zit al weken er dan weer tegenop te zien, en dan weer verschrikkelijk naar uit te kijken.

Heel veel liefs en tot heeeel snel :)



  • 13 Juli 2008 - 15:15

    Tamara:

    Allemachtig! Weliswaar een cliche, maar ging toch erg snel dat jaar!
    Goeie reis terug!! :D

  • 13 Juli 2008 - 15:25

    Anja:

    We wensen je een hele goede reis toe, misschien even slapen in het vliegtuig. Kun je alles nog eens terug halen in een lange droom. Thuis zien ze erg naar je uit. En dan weer in de stemming komen voor het volgende project in je leven. DE STUDIE. Heel veel groeten en tot heel gauw. Anja.

  • 13 Juli 2008 - 15:34

    Marleen En Oma:

    Succes met de laatste dingen inpakken en geniet nog maar even van je laatste dagen! Alvast een goede reis :)
    liefs, Oma en Marleen

  • 13 Juli 2008 - 16:42

    Iris:

    Die musea klinken best wel interressant! Je reist echt heel wat af:D. Maar het is dan al bijna zover! nog wat inpakken en dan kom je terug! haha:D

    Kusje!

  • 13 Juli 2008 - 17:51

    Simone:

    he dorien,
    ja het is bijna zover,
    genietend van je lolie droom je lekker verder over je laatste uurtjes.
    Je straalt op elke foto, leuk om te zien.
    Nog effe en dan kom je de regenbuien van nederland weer tegemoet.
    Wel lekker verfrissend hahah.
    Nou wens je al het beste voor onderweg.
    Dikke dikke kus
    simone

  • 14 Juli 2008 - 05:45

    Helen:

    Lieve Dorien,
    Geniet van de laatste uurtjes en goede reis!
    Liefsxxx

  • 14 Juli 2008 - 08:57

    Gerda:

    Na een jaar(tje) in Azie te hebben geleefd en rondgekeken nu toch weer naar huis! je hebt heel veel gezien en beleefd!Bedankt dat je ons liet meegenieten van je belevenissen en een hele goede thuisreis!!!
    groetn uut grunn', Gerda

  • 14 Juli 2008 - 15:07

    Anneke:

    Morgenavond, 29,5 uur na nu, kom je weer aan op Schiphol. Elf maanden geleden zagen we je dapper door de douane gaan. Je zwaaide nog een paar keer,je liep uit beeld en we reden stilletjes terug naar Oranjewoud. Achteraf lijkt het snel voorbij gegaan maar er zijn veel momenten geweest dat het lang duurde. Morgen zijn we weer compleet :)
    Sterkte met het afscheid en goede reis!!
    xxxxx
    mama

  • 14 Juli 2008 - 16:30

    Ingrid:

    Geweldig Dorien, dat je ons hebt laten meegenieten van je verblijf in China. Je schreef over bijzondere en ook heel gewone dagelijkse dingen. En dan al die foto's. Ik heb erg genoten van je verslag, ik zal het nog missen. Kom maar gauw eens een kopje thee drinken bij Binnert Overdiep om te vertellen over die leuke bookshop in Beijing. Voor nu wens ik je een goede thuisreis en oant sjen!
    Ingrid

  • 14 Juli 2008 - 16:55

    Amarins:

    hee door! wat gaaf dat je kon waterfietsen op houhai! wij hadden er moeten gaan schaatsen hihi. hele goede reis morgen!! en tot over ongeveer 27uurtjes!! hele dikke kus, liefs pins

  • 15 Juli 2008 - 18:20

    Harmke:

    Hoi Dorien,
    Op dit moment zit jij vast in het vliegtuig. Wij zitten aan het Gardameer en zijn niet terug voordat jij weer met twee benen op Nederlandse bodem staat.Wij zijn rond de 19e of 20e terug.Tot dan.

    Liefs vanuit Italie van ons allemaal.


  • 16 Juli 2008 - 01:47

    Berrie:

    Ha die Dorien!

    Ach ja dan komt er zo alweer een eind aan! Ik weet precies wat je bedoelt als je zegt dat je er dan weer verschrikkelijk tegenop kijkt en dan heel erg naar uit kijkt!
    Op dit moment zit je dus neem ik aan nog in het vliegtuig. Waar ik benieuwd naar ben is, naar welk(e) Nederlands ding/gewoonte/plaats je nu het meeste naar uit kijkt!
    Maar al heel gauw kunnen jij, Marleen en ik reisverhalen uitwisselen en daar heb ik erg veel zin in.
    Tot over 2 weken,
    Liefs van Berrie

  • 16 Juli 2008 - 09:13

    Herma:

    Hey Dorien,
    Wat een drukke laatste dagen had je nog! Je zal nu wel weer in NL zijn. Alvast succes met je theorie-examen! En geniet lekker van het thuiszijn.

    Veel liefs en hopelijk tot snel weer! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Maart 2009

Terug van Weggeweest

07 Augustus 2008

THUIS

13 Juli 2008

laatste berichtje vanuit Beijing

07 Juli 2008

coole Koreanen en koel kamperen

02 Juli 2008

van alles
Dorien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 74601

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2007 - 15 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: